Veelgestelde vragen

Er komt veel kijken bij kinderopvang en dat kan soms voor vragen zorgen. Om die reden hebben wij alvast een aantal veelgestelde vragen voor u beantwoord. Mocht uw vraag hier niet tussen staan, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen u graag verder!

Inschrijven en wachtlijst

Inschrijven kan vrijblijvend en kosteloos via de website. In het online inschrijfformulier geeft u uw wensen aan. Nadat u het formulier verzonden heeft, ontvangt u een bevestigingsmail. De vestigingsmanager neemt vervolgens zo spoedig mogelijk contact met u op om de gegevens door te lopen. Als we alle benodigde informatie hebben, sluiten we een contract af of zetten we u op de wachtlijst. Dit laatste kan voorkomen wanneer er geen directe beschikbaarheid is op de gevraagde locatie.

Het is goed om te weten dat we altijd tot ongeveer 6 maanden voorafgaand aan de gewenste startdatum plannen.

Bij PUUR kinderopvang vinden we het belangrijk dat we de kinderen een stabiele omgeving bieden waarin ze zich veilig voelen. Vanuit onze pedagogische visie vragen wij een minimale afname van 1 dag per week. Flexibele opvang is helaas niet mogelijk.

Wanneer u bij het inschrijven nog niet precies weet vanaf wanneer en voor hoeveel dagen u opvang nodig heeft, dan is het verstandig om uw kind aan te melden voor de vroegst mogelijke datum en voor het aantal dagen u denkt nodig te hebben. Deze details kunt u later altijd nog wijzigen zodra u hier meer zicht op heeft.

Er zijn bij het plaatsen en plannen van kinderen verschillende factoren die meespelen. Dit zijn de combinatie van de gewenste dagen en startdatum, de leeftijd van het kind en opzeggingen van kinderen die al geplaatst zijn.  We houden hierbij altijd rekening met de beroepskracht-kindratio.  In sommige situaties krijgen kinderen voorrang, denk aan broertjes en zusjes van al eerder geplaatste kinderen. Indien er een plek beschikbaar komt, nemen wij contact met u op voor de verdere invulling van het contract. We streven ernaar zoveel mogelijk kinderen een plekje te geven binnen PUUR kinderopvang en zullen altijd met u meedenken.

Contract en betalingen

Contracten kunnen niet tijdelijk worden gepauzeerd.

Voor de opvang tijdens vakantie- en studiedagen bieden wij twee opties:

  • Optie 1: u geeft per vakantie via de Konnect OuderApp aan wanneer u opvang wenst en betaalt deze opvang per maand achteraf.
  • Optie 2: u geeft aan hoeveel vakantiedagen u per kalenderjaar wilt afnemen. U betaalt een vast bedrag per maand gedurende het kalenderjaar.
Tot 6 maanden voor de startdatum is annuleren geheel kosteloos. Wanneer u binnen 6 maanden voorafgaand aan de startdatum (gedeeltelijk) annuleert zitten hier kosten aan verbonden. Bij annulering tussen 3 en 6 maanden voor de geplande startdatum brengen wij € 50,- in rekening. Bij annulering tussen 1 en 3 maanden voorafgaand aan de startdatum brengen wij € 250,- in rekening. Bij annulering minder dan 1 maand voorafgaand aan de startdatum worden de volledige kosten van de eerste maand opvang in rekening gebracht.

Voor informatie over incassogegevens en andere betalingsvragen verwijzen we u door naar onze algemene (betalings)voorwaarden. Mocht u er niet uit komen, neem dan contact  met ons op door het contactformulier onderaan deze pagina in te vullen.

Contracten moeten worden opgezegd per mail naar de vestigingsmanager, mondeling is dit niet mogelijk. Bij opzegging geldt een opzegtermijn van 1 maand. Het is belangrijk om hierbij ook de kinderopvangtoeslag tijdig op te zeggen om onnodige terugbetalingen te voorkomen.

Het contract loopt automatisch af op de dag voor de 4e verjaardag.

Wanneer uw kind naar het kinderdagverblijf of de buitenschoolse opvang gaat, kunt u kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming voor ouders in de kosten van de kinderopvang. De hoogte van deze toeslag wordt gebaseerd op het gezamenlijke bruto-inkomen en het aantal kinderen binnen het gezin wat gebruikmaakt van kinderopvang.

Kinderopvangtoeslag aanvragen is een eigen verantwoordelijkheid die door beide of een van de ouders moeten worden aangevraagd via de Belastingdienst. PUUR kinderopvang is hiervoor niet verantwoordelijk.

Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag zijn er een aantal voorwaarden:

  • Inwonende kinderen staan ingeschreven op het woonadres van de ouder(s)
  • U als ouder of uw toeslagpartner betaalt de kosten voor de opvang
  • Beide ouders/verzorgers werken of krijgen een UWV of gemeente bijdrage op grond van de Wet Kinderopvang.

Meer weten over kinderopvangtoeslag of toeslag bereken op de website van de belastingdienst, klik hier.

Heeft u geen recht op kinderopvangtoeslag dan wijzen we u graag op de kostwinnersregeling. Middels deze subsidie geeft de gemeente het recht op twee opvang dagdelen inzetbaar op de peuteropvang. Hiervoor dient u het IB60 formulier aan te leveren.

Ruildagen, sluitings- en openingstijden

Extra dagen of ruildagen kunt u aanvragen via onze OuderApp. De leidinggevende of pedagogisch medewerker van de locatie keurt deze vervolgens goed, of wijst het verzoek af wanneer er geen ruimte is op de groep. Hiervan krijgt u uiteraard bericht.

PUUR kinderopvang is vijf dagen per week, 52 weken per jaar, geopend van 7.30 – 18.30 (wij bieden ook verlengde opvang vanaf 7.00 aan). De BSO is geopend na schooltijd tot 18.30 en tijdens studie-, marge- en vakantiedagen van 8.30 – 18.30.

Aan het begin van het jaar of tijdens het intakegesprek wordt de sluitingskalender gecommuniceerd via onze OuderApp. We zijn gesloten op nationale feestdagen en twee studiemiddagen. Voor alle sluitingsdata geldt dat deze niet geruild kunnen worden voor een andere opvangdag. De kosten hiervan zijn berekend in het vaste uurtarief.

Op de locatie

Bij PUUR kinderopvang werken we met horizontale groepen. In een horizontale groep zitten kinderen samen met leeftijdsgenootjes. Zo hebben we op onze locaties aparte baby-, dreumes- en/of peutergroepen. Zodra uw baby een dreumes of peuter wordt, stroomt hij/zij door naar de volgende groep.

Op een verticale groep zitten kinderen van nul tot vier jaar oud. Jonge kinderen groeien op met de oudere kinderen op de groep. Dit bieden wij niet aan bij PUUR kinderopvang.

Zeker, wij vinden het heel belangrijk dat jullie een goede start maken bij PUUR kinderopvang. Een nieuwe stap naar de kinderopvang is natuurlijk spannend, voor zowel kind als ouder/verzorger. Daarom plannen wij altijd wenmomenten in om jullie goed te begeleiden in de start bij de kinderopvang. Deze worden voorafgaand aan de startdatum door de vestigingsmanager met jullie ingepland.

Heeft u ergens zorgen over, wilt u iets bespreekbaar maken of heeft u misschien een klacht? Dan vragen we u om contact op te nemen met de vestigingsmanager. We gaan graag samen om de tafel zitten om tot een oplossing te komen. Vaak kan een persoonlijk gesprek al helpen om de lucht te klaren.

Mocht u er niet uitkomen op de locatie of toch liever direct een klacht bespreken en/of indienen, dan kan dit via info@puur-kinderopvang.nl. Houd er rekening mee dat een formele klacht schriftelijk ingediend moet worden.

Als kinderopvangorganisatie onderschrijven wij het belang van het volgen van het Rijksvaccinatieprogramma. Dit is noodzakelijk om de kinderen die niet ingeënt kunnen worden, en baby’s die nog niet volledig ingeënt zijn te beschermen. Bij PUUR kinderopvang laten we alle kinderen toe tot de opvang (gevaccineerd en ongevaccineerd) en volgen we altijd de richtlijnen van het RIVM.

Geen antwoord gevonden op uw vraag?

Als het antwoord op uw vraag niet in onze veelgestelde vragen wordt besproken, kunt u uiteraard bij ons terecht om uw vraag te stellen. Neem een kijkje op onze contactpagina om uit te vinden wie u het best kunt contacteren voor uw vraag. U kunt ons ook een bericht sturen door het contactformulier hiernaast in te vullen. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.